Monday, October 8, 2012

Lipas durjana

Lipas! Makkk!!! Tolong..Tolong!! adalah jeritan yang biasa kita dengar bila ada situasi berkaitan ngan serangga perosak ni. Majoriti orang tak suka dan geli dengan lipas, especially perempuan. Lelaki pon ade jugak tapi xde la ramai sangat (aku x takut pon, boleh pegang2 lagi buat main :p). Lipas ni suka dengan tempat2 yang lembab. Kat situ la die akan beranak pinak buat satu perkampungan aman antara diorang. Lipas ni juga memang terkenal sebagai 'most commonly noted household pest insects'.

Lipas yang da terkorban atas meja aku kat opis

Aku maybe x geli dengan lipas tapi aku sangat tak suka dengan serangga pengotor ni. Especially bile si Loki; kucing aku, buat main sampai bawak masuk dalam bilik. Memang secara segera aku akan amik penyapu untuk menghalang lipas ni menceroboh territory aku. Tapi seronok pulak tengok Loki main ngan lipas tu, melompat2 x ingat dunia.

Ni la Loki aku

Budak rumah aku sorang ni pon geli jgak dengan lipas. Agak lawak jugaklah kalo dapat simpan seko bagi die terkejut. Ngeh3x. Owh lipas ni walaupun die dianggap serangga pengotor, ade fakta mengatakan yang lipas telah digunakan untuk tujuan perubatan. Lipas ni akan direbus dan diminum seperti tea! Yuck!

Ok, untuk info lebih lanjut, sila ke Lipas Durjana

p/s: teringat dengan OGGY AND THE COCKROACHESlipas 3 sekawan yang suka sgt mengacau kucing 2 eko kat umah tu. lawak kot

0 comments:

Post a Comment